måndag 22 mars 2010

Svetsning

Idag började vi svetsa. Det verkade krångligt så jag gjorde den andra uppgiften först och hann bara precis prova svetsa ihop två plåtbitar. But still, I did it! Och jag ska öva hela dagen imorron. Tydligen ska vi lämna in lite olika svetsgrejer och få betyg på det. 

Anyway, eftersom att svetsandet verkade komplicerat så hoppade jag som sagt på den andra uppgiften. Såga av en plåtbit, borra hål i den och gör gängor till bultar. Piece of cake! När jag börjad kom dock mr. Boye och meddelade att vi skulle slipa till änden på plåtbiten (en fyrkantig metallkloss) till en EXAKT vinkelrät yta. För hand! Jag höll på med det där i över 2  timmar!
Så här ska det iallafall inte se ut när man svetsar. Så vet ni det :)












Den här porriga mössan finns inte i Daniesize så jag får fylla upp den med papper så att den sitter där den ska.  Som tur var kom jag på att det flyger gnistor överallt så pappret är i framkanten och inte där bak som jag först tänkt! Man ser inte ett skit med den på. Det mörka fönstret är verkligen helt svart. Man kan se precis när svetslågan tänds och då som en grön gnista men man kan inte se vad man svetsar på eller vart man ska! Jag var lite rädd för den först. Stor gastub, gnistor och tusentals grader varmt men det var inte så farligt.

1 kommentar: