tisdag 2 mars 2010

Skvallerbyttor!

På någon löpsedel idag står det: "Försäkringskassans spioner; grannarna!" och när man sedan läser artikeln hänvisar man till skvaller angående fusksjuka som till och med kommer från familjen ibland. Moraliskt dilemma. Personligen kan jag gå upp i limningen om jag funderar för mycket på att det finns folk (och jag känner just den här typen så det GÖR faktiskt det!) som aldrig haft ett ordentligt jobb och nu är så långt inne i systemet och får allt betalt av SOC. Hyran på lägenheten som dom ordnat åt dej, försäkring, el, radiotjänst. Sedan har man mellan 3000 och 4000 kvar att leka med. Till mat, internet och mobiltelefon. När jag blev av med mitt jobb efter nästan 3 år, inte fan hade jag några 3000 kvar när allt ovanstående var betalt. Min a-kassa täckte precis hyra, el och försäkringar. Med en marginal på kanske 200 kronor. Det enda som räddade mej var att jag fick ut min betalda semester i pengar när jag slutade och kunde dra ut på den utbetalningen än tills, ja, nu. Jag har 500 kronor kvar. Och jag kunde minsann inte ringa till SOC och säga "Jag har inte köpt möbler på länge." "Ja, men här har du 6000 att bränna på IKEA!". Det där svider. Inte för att jag missunnar dom som lever på det viset, där finns en hel massa nackdelar med den där situationen också, utan för att jag som hade jobbat i flera år (även innan jag hamnade på den arbetsplatsen) var helt utelämnad!

Men jag hoppas att jag aldrig skulle sabba för en familjemedlem, vän eller granne genom att lägga mej i det där. Även om det kanske är min plikt? Men i ett samhälle där civilkuraget är lägre än antalet rosa elefanter kan man undra var och varför det är viktigast att börja. För att det är så jävla orättvist att grannen kan gå hemma med ungarna och köpa ny dator utan att jobba eller för att en ensam kille blir nerslagen och 30 personer låtsas som att inget händer.

Tillägg :
Och ingen av mina arbetsföra eller studerande vänner kan bli med barn, ringa Soc som då omedelbart ordnar en ny och större lägenhet åt oss. Långt innan barnet är i närheten av att ploppa ut dessutom! SEDAN kommer man på att vissa kanske behöver lite föräldraträning och då ordnar dom boende på ett hem i 3 månader för lilla mamma med barn och betalar både för en tom lägenhet och detta. Baah, så sprack limningen!
 
Think happy thoughts.
Tycker fortfarande det är en rolig reklamkampanj. Särskilt på morgonen när folk är sura och trötta och hamnar under någon rolig bubbla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar