onsdag 10 mars 2010

"So last season!"

Mohammedteckningar. Igen. Om jag har fattat det hela handlar det om att det inom islam står eller tros att man inte får avbilda honom och än mindre göra karikatyrer. Men att ställa det mot yttrandefriheten blir kruxigt. Personligen står jag fullt och fast bakom yttrandefriheten men jag är också medveten om baksidan av den. Alla ska få yttra sej, så länge det inte är hot eller förtal. Men ger det oss rätt att bryta mot andra religösa normer eller regler? Jag äter inte halalmat eftersom jag inte är muslim, jag är inte med i Svenska kyrkan eftersom jag inte är kristen, jag hade gärna gett blod om jag hade fått eftersom jag inte är ett Jehovas vittne. Dvs. jag bryter andras regler varje dag! Eftersom jag inte förväntas följa ovanstående får jag då inte bryta mot regeln om att avbilda Mohammed? Eller står det "Ni får inte avbilda honom och ingen annan heller. Det ligger på er att råda bot på alla som försöker eller lyckas måla en bild på Mohammed!"

Jag respekterar andra religösas inställning även om jag inte förstår allt och anser att det som sägs eller göra är fel. Det är inte det som är problemet här. Indirekt betyder ovanstående i praktiken att jag ska veta allt om alla religoner, politiska läggningar etc. så att jag inte råkar trampa någon på foten. Det var kanske bara jag men innan den här grejen blossade upp för något år sedan hade jag inte den blekaste aning om att muslimer (och tydligen även vi med annan inställning) inte fick avbilda Mohammed!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar