onsdag 24 februari 2010

Sweden going down

Sitter och tittar på "Efterlyst" på 3:an. Kanske inte det bästa precis innan man ska hoppa i säng, man blir ju mörkrädd av allt skit som händer nuförtiden.

Jag minns att vi hade det på i bakgrunden en kväll när jag var liten. Tror inte det var medvetet av mamma utan mer att tv:n hade stått på och så kom det efter något vi tittat på. Det var en rekonstruktion av en flicka som blir bortförd och våldtagen. Efter det var det något om en väskryckare. Jag tyckte det var fruktansvärt bakochfram. Om där var en snubbe som filmade allt, varför i hela fridens namn hjälpte han inte flickan och damen?!

I flera år tittade jag på "Efterlyst" nästan slaviskt. Ett behov av att göra vad jag kunde OM jag mot all förmodan skulle ha sett något antar jag. Men det var aldrig något som hänt här i lilla Helsingborg som hade hänt. Aldrig. Mest Stockholm och Göteborg. Lite i norr också, dom är ju lite underliga där ;) Sedan kom Malmö med allt oftare. Och slutligen var dom här. Helsingborg var med var och varannan vecka. Då blev det inget mer. Jag har aldrig varit rädd när jag gått ensam ute, inte ens efter mörkrets infall. Men jag märkte att jag började kika över axeln så "Efterlyst" blev lagt på is.

Nu tittar jag på det om det går när jag slår på tvn, mest för att jag gillar Leif GW. Vet inte varför men det är något genomskådande bra med honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar