torsdag 14 januari 2010

Lååånga dagar

Nu är jag hemma efter ytterliggare en lång dag i Hilleröd. Det är riktigt skoj men så trött jag är när jag kommer hem. Vi börjar 8 så jag får gå upp redan 5 för att hinna med en färja som går 06.10. Tyvärr passar inte båt och tågtiderna ihop så bra, varken med varandra eller med tiderna jag börjar och slutar på, så det blir långa väntetider vilket drar ut på pendeltiden. Men jag kan ta en liten lur på tåget på morgonen och på vägen hem har jag sällskap med en av killarna i klassen. Det är 26 grabbar i åldrarna 16-22 (ungefär) och jag! Tänk att bli bilmekaniker utan att ens få köra!? Jag har fått bäst kontakt med killarna i 16-års åldern. Tror jag är lite cool för att jag är så mycket äldre ;) Ett par av dom har vänner och släkt i Sverige och förstår vad jag säger och kan göra sej förstådda för mej men resten, de som inte förstår ett ord av vad jag säger, håller sej på lagom avstånd.

Dessa första 2 veckorna består av kompetenstester för att se om vi ska få gå 20/30 eller 40 veckors grundutbildning. Lärarna är överförtjusta och säger att vi har mycket mer kunskaper än några andra som gjort kompetenstesterna föregående perioder. Jag hade kallt räknat med att få gå 40 veckor eftersom jag inte tyckte att jag kunde så mycket men dom vill sätta mej på 20. Jag har förhandlat mej till 30 eftersom jag behöver lite tid på mej för att komma in i danskan. Jag kan inte få en lärlingsplats i Danmark efter grundutbildningen om jag inte kan danska nämligen. Ironiskt nog fick jag bättre resultat på danskaprovet idag än många av grabbarna! Fair enough, det är ju inge Einsteins som går där men iallafall!

Imorron ska vi göra motortestet och det ska bli skoj. Jag har gjort klart ett av arbetena som ska in, säkerhet i verkstaden. Vackert översatt med google translater, lite illmarighet och en snabbcheck från en av lärarna och det ska nog gå bra. Att läsa danska är ju inget konst. Det är faktiskt förvånansvärt lätt. Men att reda ut vad dom säger, det är klurigare. Lärarna är tydliga, mest för min skulle tror jag, men klasskamraterna är väl lite som jag framstår för folk i min omgivning med mitt racersnack! Nu ska jag bara få ihop två lärlingsansökningar också över helgen.

Nu ska jag hoppa i badet, kolla upp var jag skulle vilja söka praktikplats, laga mat och sen bums i säng. Jag måste gå och lägga mej redan 21.00 för att få 8 timmar. Bra det går hittills!

2 kommentarer:

  1. Diggar dig du gör det du vill göra och det tycker jag är bra!! Kram på dig!

    SvaraRadera
  2. Tack :) Det går ju bra än så länge iallafall! Kramkram

    SvaraRadera