onsdag 16 december 2009

Snö är så mysigt!

Hade en intressant pratstund med mamma igår. Vi kom in på skolan och ansvaret som dagisfröknar och senare lärare har för hur barnen utvecklas. Inte bara på det allmänbildande nivån utan även för vilka typer av människor barnen kommer att bli. Majoriteten av alla barn spenderar en stor del av sin tid på dagis och blir uppfostrade av personalen. Det förekommer säkert enorma kulturkrockar mellan vad föräldrar tycker och hur personalen agerar. Ta en titt på exemplet med grabben som ville gå som lucia i tidigare inlägg.

När slutade vi att se skolgången som ett privilegium och som något man bara fick delta i om man gav lite tillbaka och visade respekt? Jag har egen personlig erfarenhet av situationer här i Helsingborg där eleverna bestämde på skolan. Lärarna var rent utsagt rädda för att säga ifrån. Det var allt från "Du gnäller bara på mej för att jag är blatte din jävla rasist!" till "Vill du ha stryk eller?" så missförstå mej inte, det var inte bara invandrarbarnen som var problemet. Jag har haft problem med många lärare, dom som känner mej vet, men det har inte varit på samma sätt. Jag fick hålla mej inom ramarna för vad som var rätt och riktigt och orimligt och blev också utkastad någon gång när jag steped over the line. I efterhand var det alla utom en av dessa lärare som jag fick riktigt bra kontakt med. Det är dom som jag minns som dom bästa lärarna jag någonsin haft.

Så trött jag är! O imorron ska jag till Köpenhamn i snön och klimatmötestjaffset! Baah.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar