måndag 14 december 2009

Det är faktiskt ganska lätt att byta hon mot han i en låttext.

"Vår 6-årige son vill vara lucia"
http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article6287161.ab

Personligen tycker jag inte det är någon big deal att han vill vara det. På mitt dagis gick alla som vad dom ville vara men jag kan faktiskt inte minnas någon grabb som gick som tärna eller lucia. Däremot en massa töser som var tomtar och pepparkaksgubbar. Senare, på 6-års och i skolan, hade vi bara en lucia och det är ju själva huvudrollen. Det är säkert det grabben i artikeln är ute efter. Tvivlar på att han lärt sej att placera in folk i könsroller och fack. Att säga att han inte får vara lucia, eller tärna om han hade velat det, är isåfall lika fel som att låta tjejerna gå som något annat. Om han skulle visa sej vara homosexuell (vilket säkerligen är den parallell föräldrar och många andra drar i det långa loppet) tror jag inte han kommer minnas sitt lussande som den avgörande/inledande faktorn ;) Sen är det svenska luciafirandet en tradition som inte alls följer den historia som det bygger på. But fair enough, lucia är ett kvinnligt helgon. Jag hade iallafall inte höjt på ögonbrynet om min lillebror velat gå som lucia när han var liten. Så länge han hade tyckt det var roligt. Det är snarare ett sätt att upplysa alla barnen i förskoleklassen om att man alltid kan testa nya saker. Det hade varit annorlunda om han inte hade velat, blivit illa bemött av andra på grund av det eller rent av åkt på mobbing.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar