onsdag 18 november 2009

Att vara vuxen.

Det där att vara vuxen begriper jag mej inte riktigt på. När jag var liten (under 15 år) trodde jag att när man blev vuxen skulle allt vara klart. Vid 20 års ålder skulle jag veta vad jag ville jobba med och sysselsätta mej med vad det nu kunde vara som krävdes för att bli vad det nu var. Jag trodde att man skulle ha stenkoll. Jag började fundera på detta när Nino gått iväg till jobb i morse och kom osökt även in på den mycket kontroversiella frågan; rösta, köra, dricka på baren vid 18, systemet först vid 20. Så där med facit i efterhand undrar jag om det är en korkad regel trots allt. Visst undantag får gälla oss uppväxta här, med en ynka färjeresa till Helsingör, men i övrigt. Missförstå mej rätt, OM vi inte hade kunnat förfesta innan vi gick ut (det är faktiskt oftast en ekonomisk lösning) så hade vi inte druckit lika mycket nere på stan och där igenom inte blivit helt askalas. Kanske? Det verkade logiskt när jag klurade ut den kl 06.00 =) Ironin i att låta ny-vuxna eller vad dom kallade oss ta ställning vid valen och köra bil när vi inte anses kunna hantera spriten är dock överväldigande.

Nu halkade jag iväg lite. Enkelt uttryckt: här sitter jag, ensam i min etta. Arbetslös pga arbetsbrist och det enda jag kan söka i övrigt är yrken jag inte ens vill jobba med liiiite. Jag säger inte att jag är kräsen men i en situation som får många blir hopplös bär det emot att inte heller trivas på det nya jobbet. Nu när jag har kommit på att bilmekaniker, fan, det hade varit skoj! Då är det försent att kunna bli det här i trista Sverige. Jag menar, okej, jag är inte 15 längre men jag är faktiskt BARA 23! Näe här är jag körd om inte någon liten bilmekaniker vill ta mej under sina vingar och lära mej på obetald tid och jag kan under tiden få hela 4500 kronor i månaden i ersättning för min "praktikplats".  It's a bloody joke.

I Danmark däremot. Där har dom en hel massa grejer man kan testa på som lärling, och det bästa? Man får hyffsat nog betalt för att slippa ta studielån. Dessutom är det företaget man går som lärling hos som betalar ut 80% av din lärlingslön (grundsatsen) så man får inte springa runt som gratis arbetskraft (för ynka 4500!) och göra allt det där som ingen annan på stället har lust med! Trust me, jag har gått som praktikant. I know the drill. Om man sen blir riktigt duktig kan man till och med får löneförhöjning från företaget. Litet minus är den relativt långa utbildningstiden på 4 år. Men sant, sant. Jag kan ju inte ett skit nu. Egentligen. Så det tar väl ett tag att göra en bilmekaniker av mej =)

Bli vuxen to-do:
Flytta hemifrån
Utbilda dej
Börja jobba (efter slutförd utbildning)
Köp stort hus 
Skaffa hund

Get married

Ploppa lite söta minisar
Köp Volvo


Okej, jag kan ju helt ärligt säga att jag inte förväntade mej att man skulle ha barn redan vid 20. Men det får ändå vara med på min bli vuxen to-do-lista.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar